Popis projektu
Štatistiky OECD dlhodobo poukazujú na globálny problém nízkej produktivity výrobných systémov v stavebníctve, na rozdiel od iných výrobných odvetví, ktoré svojim charakterom výroby dokážu podstatne rýchlejšie inovovať a digitalizovať svoje výrobné postupy. Pretrvávajúci globálny problém nízkej produktivity v stavebníctve mobilizuje výskumné aj spoločenské úsilie k hľadaniu efektívnejších postupov a procesov spojených s výstavbou. Zvýšenie produktivity stavebníctva je výzvou pre zdieľanie teoretických aj praktických poznatkov podporujúcich výskum a vývoj v oblasti implementácie štíhlych princípov do výrobných postupov v stavebníctve, ktoré umožnia znížiť plytvanie, zlepšiť kvalitu a zvýšiť produktivitu, predvídateľnosť a efektívnosť stavebných projektov.
Hlavným princípom štíhlej výroby je identifikovať, vylúčiť alebo obmedziť akúkoľvek činnosť definovanú ako plytvanie, ktorá nesúvisí s pridanou hodnotou a čo najlepšie uspokojiť potreby a požiadavky zákazníka. V kontexte štíhlej výstavby ide o celostné úsilie zamerané na neustále zlepšovanie, minimalizáciu nákladov a maximalizáciu hodnoty stavebného projektu.
Rôzne inštitúty a pracoviská zamerané na výskum a implementáciu štíhlych princípov do stavebníctva, zdieľajú aktivity smerujúce k podpore výskumu vhodnosti a účinnosti jednotlivých nástrojov štíhlej výstavby, vrátane vzdelávania či certifikácie znalostí (Lean Construction Manager).
Pracovisko žiadateľa – Institute of technology, economics and management in construction, ktoré je súčasťou Faculty of Civil Engineering na Technical University of Kosice, sa dlhodobo orientuje na vzdelávacie a výskumné témy týkajúce sa holistického pohľadu na zvyšovanie výkonnosti, efektívnosti a udržateľnosti stavebníctva z pohľadu implementácie inovatívnych trendov a konceptov (BIM, Lean Construction, Modular and prefabricated construction, digitization and virtualization of construction project using augmented reality, automation and robotics of construction processes in accordance with the idea of Industry/Construction 4.0).
Grantová schéma the EEA and Norway Grants otvára ideálny priestor pre posilňovanie bilaterálnych vzťahov v rámci vzdelávaco-výskumných pracovísk, ktoré sa touto problematikou cielene zaoberajú.
Ciele iniciatívy
Keďže obidve pracoviská majú silne vyhranenú orientáciu na spoločné výskumné a vzdelávacie témy, ciele iniciatívy budú rozdelené do dvoch oblastí.
- V oblasti výskumu cieľom plánovaných bilaterálnych aktivít bude zdieľanie šírky/rozsahu výskumných poznatkov získaných na obidvoch pracoviskách v oblasti:
- scheduling and management of constructiom projects,
- concept development and concept processing in the early phase,
- productivity in implementation with a focus on lean construction,
- digitization of the construction process,
za účelom prípravy následných spoločných komparatívnych výskumných a publikačných aktivít.
- V oblasti vzdelávania, v súvislosti so zosúlaďovaním vzdelávacieho procesu podľa štandardov Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školy vychádzajúcich z Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, cieľom plánovaných bilaterálnych aktivít bude zdieľanie know-how v oblasti foriem a metód vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov stimulujúcich študentov prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa.
Očakávaný výsledok bilaterálnej spolupráce
Hlavným predpokladom pre naplnenie vyššie uvedených cieľov iniciatívy sú osobné stretnutia, ktoré sú v rámci obdobia vykonávania naplánované tri – otváracie stretnutie v Nórsku/Trondheim, pracovné stretnutie na Slovensku/Košice a záverečné stretnutie opäť v Nórsku/Trondheim. V rámci posledného stretnutia partner projektu zabezpečí stretnutie so zástupcami z viacerých Nordic technical universities. Pre naplnenie cieľov v oblasti výskumu očakávame vytvorenie predpokladov a dohodnutie postupov pre prípravu spoločných výskumných projektov. V súvislosti s riešením konkrétnych výskumných tém, zdieľanými počas workshops, sa otvorí možnosť aj pre následnú prácu na spoločných publikačných výstupoch, formou komparatívnych výskumov a štúdií. Predpokladáme aj rokovania,
týkajúce sa plánovania následných medzinárodných workshopov alebo špeciálnych blokov v rámci existujúcich konferencií, zameraných na problematiku Lean Construction. Pre naplnenie cieľov v oblasti vzdelávania, prostredníctvom workhopov zameraných na výmenu poznatkov v tejto oblasti, očakávame zdieľanie reálnych príkladov foriem a metód vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov, stimulujúcich študentov prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa. Za účelom ďalšieho zvyšovania internacionalizácie vzdelávania predpokladáme dohodnúť postupy pre recipročné prednášky pre študentov na obidvoch inštitúciách, ako aj následné učiteľské a študentské mobility.
Udržateľnosť iniciatívy a jej výsledky
Obidve pracoviská/organizácie/inštitúcie majú dlhodobé a permanentné skúsenosti s riešením rôznych foriem domácich aj zahraničných projektov zameraných na predmetnú problematiku. Naviac, veková štruktúra plánovaných účastníkov projektu, ich stotožnenie sa s cieľmi projektu a zanietenosť ako v oblasti výskumnej taj aj vzdelávacej, vytvárajú vhodné predpoklady pre udržateľnosť iniciatívy.
Výsledky sa prejavia ako vo všetkých cieľových oblastiach (výskumnej a vzdelávacej), tak aj na všetkých úrovniach. Výsledky plánovanej bilaterálnej iniciatívy prinesú obidvom pracoviskám efekty pre všetky stupne vzdelávania napríklad vo forme:
- vzdelávacích mobilít študentov,
- tréningových mobilít študentov,
- prednáškových mobilít učiteľov,
- výskumných stáží učiteľov,
a tiež vedeckých aktivitách:
- spoločná príprava a účasť na ďalších medzinárodných projektoch
- spoločná príprava a publikovanie výskumných riešení
- pozvaná účasť na medzinárodných či doktorandských konferenciách organizovaných v krajinách obidvoch pracovísk
Predefinovaná iniciatíva zameraná na posilňovanie bilaterálnych vzťahov vytvára ideálny predpoklad na udržanie a rozvoj partnerstva medzi akademickými inštitúciami TUKE a TNTU.